F.A.Q
Meest gestelde vragen
Hosting Beheren
- Kan ik de hosting van Amen aan een domein linken die bij een andere leverancier geregistreerd is?
- Ik heb twee domeinen, één is gelinkt aan de hosting ruimte en de ander niet. Hoe maak ik een redirect van mijn domein zonder hosting naar mijn domein met hosting?
- Hoe beheer ik online mijn bestanden?
- FTP Via Filezilla
- Hoe kan ik de inhoud van de gratis webruimte kopiëren naar het Hosting product dat ik zojuist heb gekocht?
- Kan ik mijn php.ini aanpassen?
- Hoe maak ik een FTP verbinding?
- Hoe maak ik de inhoud zichtbaar die op mijn Hosting aanwezig is?
- Ik heb net een Hosting product gekocht. Wat moet ik doen om het te kunnen gebruiken?
- Wat is het verschil tussen Domein, Linux en Windows platform ?
- Hoe plan ik geplande handelingen in (Cron)?
- Wat is een web server Alias(es) en hoe maak ik deze?
- Hoe zie ik mijn gebruikte dataverkeer?
- Hoe gebruik ik meerdere hosting pakketen?
- FTP via Dos
- Automatische installatie phpBB, Joombla, Wordpress..
- Wat zijn de componeneten details van mijn Windows Hosting pakket?
- Ik heb zojuist een hostingsproduct aangeschft. Wat zou ik nu moeten doen?
- Ik heb een Hosting pakket gekocht en ik heb de inhoud via FTP geüpload maar ik zie nog steeds de “parkeer” pagina, wat moet ik doen?
- Is het mogelijk om een hostingpakket te downgraden?
- Is er een (oude) backup van mijn website?
- Hoe maak ik een FTP login?
- Hoe maak ik een FTP verbinding naar een ander platform dan de primaire?
- Hoe zie ik mijn website statistieken?
- Hoe wijzig ik mijn webserver instellingen?
- Hoe installer ik een applicatie middels de App Manager?
- Hoe kan ik een applicatie uit de App Manager updaten?
- Hoe voer ik een herstel-actie uit?
- Hoe verwijder ik een geïnstalleerde applicatie vanuit de App Manager?
- Hoe maak ik back-ups van applicaties in de App Manager?
Kan ik de hosting van Amen aan een domein linken die bij een andere leverancier geregistreerd is?
Ja, natuurlijk. Dan moet u één van de Hosting producten zonder domein inbegrepen kopen. Deze maken verbinding met externe domeinen mogelijk. Tijdens het activeringsproces kun je de Hosting aan het domein van keuze linken, ook al is deze niet bij ons geregistreerd.
Ik heb twee domeinen, één is gelinkt aan de hosting ruimte en de ander niet. Hoe maak ik een redirect van mijn domein zonder hosting naar mijn domein met hosting?
Ga naar het Amen Controle Paneel en kies de “Domein & DNS” en klik op “Redirect en Subdomeinen”. Vanaf die pagina kunt u makkelijk de redirect instellen op het domein met de gelinkte hosting ruimte.
Hoe beheer ik online mijn bestanden?
Via uw controle paneel kunt u makkelijk en snel uw website bestanden beheren zonder gebruik te maken van een FTP login en/of applicatie.
Klik op de link "Beheer bestanden", afhankelijk van uw gekoppelde pakketen heeft u toegang tot verschillende platforms en komt u meerdere van deze links tegen in uw controle paneel.
U kunt hier uw bestanden bewerken, een voor een uploaden of zelfs nieuwe bestanden en folder aanmaken. Het is niet toegestaan om bestandsnamen te maken met speciale karakters (alleen ASCII karakters).
Met de icoontjes achter de bestand namen kunt u de rechten aan passen van de bestanden, bestanden verwijderen, hernomen, verplaatsen en kopiëren naar een andere locatie.
Met het diskettestation icoon kunt u de bestanden downloaden.
Helaas is de bestand beheer optie nog in het Engels.
FTP Via Filezilla
Een van de vele FTP-programma’s op de wereld is Filezilla.
Veel mensen vragen waarom ik juist deze aanraad, de redenen zijn heel simpel:
1 - Het is een gratis FTP pakket (Freeware)
2 - Het is een goed FTP pakket (Veel functies die niet eens aanwezig zijn in betaalde FTP pakketten.
3 - Het is gebruiksvriendelijk en overzichtelijk (Duidelijke aanduiding van bestands-rechten etc.)
4 - Cross platform software (Windows, Linux maar ook Mac OS X)
Overtuigd ? Nou dan kunt u het hier gratis downloaden:
Filezilla
Tevens hebben we hier een korte handleiding voor uitgewerkt zodat u er direct zonder eventueel zoeken mee aan de slag kunt.
1] Download het bestand voor uw besturingssysteem via bovenstaande link.
2] Installeer het bestand uit en laat alle instellingen staan zoals ze staan.
3] Als het pakket klaar is met installeren dan start Filezilla automatisch en kunt u de volgende gegevens ingeven:
a] Host/Server : Vul hier ftp.uwdomeinnaam.extensie in of het ip-adres van uw server/domeinnaam
b] Gebruikersnaam: Vul hier de gebruikersnaam in die u van ons ontvangen heeft of die u zelf in het Controle Paneel heeft aangemaakt.
c] Wachtwoord: Vul hier het wachtwoord in wat u van ons ontvangen heeft of wat u zelf in het Controle Paneel heeft aangemaakt.
d] Port: Hier kunt u invullen 21, mocht u bij host/server ftp hebben ingevuld mag u dit veld ook leeg laten.
4] Druk hierna op ‘Snelverbinden’.
Als alles goed is gegaan krijgt u de melding : ‘Mappenlijst succesvol ontvangen’
Hieronder krijgt u links een overzicht van uw eigen pc en rechts ziet u de server.
U kunt bestanden nu net zoals in de Windows Verkenner gewoon slepen.
Verder kunnen we u het beste aanraden om ermee aan de slag te gaan dan leert u alle andere dingen die mogelijk zijn met Filezilla vanzelf!
Hoe kan ik de inhoud van de gratis webruimte kopiëren naar het Hosting product dat ik zojuist heb gekocht?
Om de inhoud van uw huidige gratis webruimte naar het nieuwe Hosting product te verplaatsen of te kopiëren moet u een FTP account instellen in de gratis webruimte, alle lokale inhoud downloaden op uw computer, een FTP account creëren op het Hosting product en opnieuw alle inhoud publiceren.
Kan ik mijn php.ini aanpassen?
Wanneer u een Linux hosting pakket heeft kunt u de php.ini aanpassen.
Klik hiervoor op de linke "Beheer php.ini" in uw controle paneel.
U kunt met de knop "HERSTEL PHP.INI DEFAULT" altijd de standaard php.ini instellingen terug zetten.
In het tekst veld dat u nu ziet kunt u uw specifieke php configuratie aanpassen, wanneer u klaar bent met deze slaat u het op door te klikken op "SLA HET FILE OP".
Let op: Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele storingen of foutmeldingen veroorzaakt door foutieve configuratie. Wij herinneren u eraan dat u het aangepaste file php.ini in alle folders die uw php script gebruiken moet uploaden.
Hoe maak ik een FTP verbinding?
Open uw Windows Explorer/Verkenner, dit kan door tegelijk op uw Windows/Start/Vlaggetje knop te drukken en de letter “E”, beiden op uw toetsenbord. U vindt deze standaard ook onder uw start menu in de folder Accessoires.
In de bovenste balk (adres balk) vult u in of kopieer de volgende tekst ftp://ftp.{uw domein naam} en drukt u op de Enter knop van uw toetsenbord.
Na een paar seconden, kan tot 20 seconden duren, word u gevraagd om uw gebruikers naam en wachtwoord. Uw FTP gebruikersnaam en wachtwoord heeft u vooraf aan kunnen maken in uw hosting pakket, onder de optie "FTP/FrontPage gebruikers".
Ziet u nu in de Windows Explorer/Verkenner uw website bestanden dan werkt uw FTP vanaf uw locatie goed en kunt u met dezelfde gegevens uw favoriete FTP cliënt configureren.
Het path van uw primaire website is /public/www voor extra aangemaakte sub-domeinen kan www vervangen worden door de naam van het sub-domein.
Hoe maak ik de inhoud zichtbaar die op mijn Hosting aanwezig is?
Als u een Hosting product koopt heeft u 2 verschillende ruimtes tot uw beschikking: een gratis statische ruimte die samen met het domein verkocht is en een dynamische ruimte die gelinkt is aan het Hosting product waarop u uw php, perl, python scripts kunt zetten of applicaties als Wordpress of Joomla kunt installeren.
Op het moment van aankoop is het domein als default aan de gratis statische ruimte gelinkt. Volg deze simpele stappen om de link te veranderen:
• Ga naar het Amen Controle Paneel en selecteer het domein waarvoor u het hosting pakket heeft gekocht.
• Klik op het Hosting icoon, kies “Redirect en subdomeinen” en klik daar op Koppelingen.
• Controleer of www.uwdomein is gelinkt aan het Hosting product. Mocht dit niet zo zijn, wijzig dan de koppeling voor www.uwdomein naar het Hosting product. Pas vervolgens de wijzigingen toe.
Ik heb net een Hosting product gekocht. Wat moet ik doen om het te kunnen gebruiken?
Ten eerste moet u het Hosting product dat u zojuist heeft gekocht aan het domein linken, zodat als u uw domein gaat inrichten, de inhoud die u ziet van het hosting pakket is en niet die van de gratis statische ruimte die samen met het domein is verkocht.
Om dit te doen gaat u naar de vraag aangaande het linken van het Hosting product “Hoe maak ik de inhoud zichtbaar die op mijn Hosting aanwezig is?”.
Voor het beginnen met het gebruik van de Hosting zijn er twee mogelijkheden:
* Als u al een site heeft die klaar is om gepubliceerd te worden, moet u naar de FTP sectie gaan op het bedieningspaneel en een account creëren die gelinkt is aan het Hosting product. Vervolgens moet u een FTP cliënt instellen op uw computer en de gegevens publiceren.
* Als u nog geen site klaar heeft staan, kunt u een van de vele beschikbare applicaties in AppManager gebruiken en zelf een website, blog, etc., maken. AppManager stelt u in staat om applicaties zoals Wordpress, Joomla, Drupal en vele anderen snel op je hosting te installeren.
Wat is het verschil tussen Domein, Linux en Windows platform ?
Wanneer u een domein koopt krijgt u standaard een "Domein" hosting pakket er bij voor uw statische websites.
U heeft dus altijd één platform tot uw beschikking, afhankelijk van uw geactiveerde pakketten op uw domein komen daar Linux. Windows of beide bij.
Wanneer u een Windows, Linux of van beiden een hosting pakket toe voegt heeft u in de overal de keuzen voor het wijzigen van elk van de 3 platformen.
Op de Linux en Windows platformen kunt u dynamische websites publiceren.
Ook kunt u tot maximaal 3 verschillende plaatsen uw bestanden beheren en FTP gebruikers aan maken.
Via de optie "Doorverwijzingen en Sub domeinen" kunt u aan geven welke pakket uw primaire hosting oplossing is (Voor uw www sub-domein) en extra sub-domeinnamen aan maken voor de andere hosting oplossingen.
Hoe plan ik geplande handelingen in (Cron)?
Met de optie "Geplande tasks (Cron Jobs)" kunt u een script regelmatig automatisch laten bezoeken, met deze optie kunt u een script aanroepen dan een update op uw website plaatst, e-mails verstuurd of uw database opruimen.
Om een nieuwe handeling in te plannen klikt u op "CREËER NIEUWE HANDELING", u kunt nu opgeven op wel van uw sub-domeinen u deze handeling wilt uitvoeren, vervolgens kunt u het relatieve path in vullen naar uw uit te voeren script.
De uitkomst van het script (De echo) word per email verstuurd, hiermee kunt u eventuele foutmeldingen opvangen.
Hiervoor moet u een email adres invullen waar deze informatie naar toe gestuurd word.
Bepaal wanneer deze taak uitgevoerd moet worden, u kunt niet vaker dan 1 keer per uur een script aanroepen met een handeling.
Bevestig de handeling door te klikken op "GA VERDER"
U krijgt nu een foutmelding ook wij weten nog niet hoe u nu verder moet.
Wat is een web server Alias(es) en hoe maak ik deze?
Met een web server alias verteld u onze Shared hosting servers dat hij niet alleen naar het gekoppelde domein moet luisteren maar ook naar een extra domein naam.
Wanneer het extra domein word bezocht dan handelt onze server deze af alsof het domein het domein is waar u de alias op heeft ingesteld. Zo kunt u aan één hosting pakket meerdere domeinen koppelen zonder gebruik te maken van een doorverwijzing opties.
Klik in uw controle paneel op "Beheer webserver alias(es)" en klik op "Maak een nieuwe Server Alias aan" (Windows of Linux).
Type uw tweede domein naam in en klik op "Doorgaan" om een nieuwe alias aan te maken.
Let OP Wanneer het domein dat u toevoegt als alias niet op het zelfde platform draait bij Amen moet u de DNS op de nameserver aanpassen zodat deze naar dezelfde server verwijst via een record van het type "A" of "CNAME".
Hoe zie ik mijn gebruikte dataverkeer?
In uw controle paneel klikt u op de link "Rapportage maandelijks verkeer" om uw gebruikte verkeer te controleren per maand. Uw verkeer word weer gegeven in Web Verkeer, FTP verkeer, gemiddeld dagelijks verkeer en verkeer projectie.
Hoe gebruik ik meerdere hosting pakketen?
Standaard zit er een "Domein" hosting pakket bij elk domein, maar u kunt ook kiezen voor een Linux of Windows hosting oplossing.
Wilt u meer dan één hosting pakket per platform gebruiken dan word de ruimte van het pakket vergroot op het zelfde platform. Voegt u verschillende pakketten toe (Linux en/of Windows naast het Domein pakket) dan kunt u kiezen welke u wilt gebruiken als primair.
Via de link "Doorverwijzen en Subdomeinen" of de link "Beheer Primaire Hosting" kunt u aan geven welke hosting u primair wilt gebruiken voor uw website, door te klikken op de link "Instellen als Primaire Hosting".
Uw primaire hosting pakket publiceert de website van uw domein en het www subdomein.
Het is mogelijk om een van de andere hosting pakketten tegelijk te gebruiken op een ander subdomein dan www.
FTP via Dos
Voor de gebruikers die het nog steeds gewend zijn of zich altijd al afgevraagd hebben hoe u met Dos op FTP kunt komen hebben wij deze korte uitleg geschreven:
1] Ga op uw pc links onder naar Start en klik dan op Uitvoeren.
Mocht u deze niet kunnen vinden dan kunt u ook gebruik maken van de volgende toetsenbord-combinatie: Windows + R
2] In het schermpje wat er dan naar voren komt bevind zich een ‘opdracht-balk’ mocht hier iets instaan dan kunt u dit met delete of met backspace verwijderen. Als de balk leeg is mag u daar invullen ‘cmd’. Vervolgens drukt u op ‘Enter’.
3] In deze Dos prompt begint u als volgt:
a] Vul in ‘ftp’ en druk dan op ‘Enter’. Er verschijnt nu vooraan ftp>
b] Vul in ‘open www.uwdomeinnaam.extensie’ en druk op ‘Enter’. Als het goed is ziet u nu staan verbonden met www.uwdomeinnaam.extensie.
c] U wordt nu gevraagd om uw gebruikersnaam in te vullen voor de FTP, deze heeft u van ons ontvangen of eventueel zelf aangemaakt via het Controle Paneel. Als u deze heeft ingevuld drukt u op ‘Enter’.
d] U krijgt nu de melding Password Required voor uw gebruikersnaam. Vul hier het wachtwoord in wat u van ons heeft ontvangen voor de FTP, of wat u zelf gekozen heeft via het Controle Paneel.
LET OP: Tijdens het invullen wordt niet getoond dat u iets invult!
Na het invullen van het wachtwoord drukt u op ‘Enter’.
Hierna krijgt u als het goed is gegaan de melding 230 User uw gebruikersnaam logged in. En de regel begint weer met ftp>
U bent nu succesvol verbonden via DOS met uw FTP!.
Voor een overzicht van de mogelijke commando’s willen we u verwijzen naar:
Automatische installatie phpBB, Joombla, Wordpress..
U kunt deze add-ons installeren om snel en makkelijk uw website ruimte te verrijken.
Klik in de controle paneel van uw Linux hosting pakket op de link "Installeer Joomla, Wordpress en meer" of op "Installeer Applicaties".
U kunt nu een van onze kant en klare applicaties kiezen of er meer informatie over lezen.
Klik op het logo om een automatische installatie van deze applicaties te starten.
U word gevraagd om een benodigde informatie in te vullen zoals de titel van de site, wachtwoorden en in welke folder van uw hosting ruimte u deze wilt installeren.
Het gekozen pakket word automatisch geïnstalleerd op uw Linux hosting pakket en in MySQL.
Deze optie is niet beschikbaar op de Domein of Windows hosting pakketten.
Wat zijn de componeneten details van mijn Windows Hosting pakket?
Om de details te zien van het Windows hosting pakket en voorbeelden van SQL verbindingen klikt u op "Technische informatie Windows Hosting". U krijgt een lijst te zien van alle componenten die actief zijn binnen uw hosting omgeving inclusief connectie voorbeelden voor database gebruik.
Ik heb zojuist een hostingsproduct aangeschft. Wat zou ik nu moeten doen?
Als eerste zult u het pakket actief moeten stellen voor uw domein.
1. Log in op uw Amen Controle Paneel.
2. Kies de domeinnaam uit de lijst van producten uit de rechter zijbalk.
3. Ga daar naar Domein en DNS.
4. Klik op Redirect en Subdomeinen, klik daarna op het tabblad Koppelingen.
5. Selecteer of maak een subdomein naar uw keuze aan welke u wilt gebruiken bij het zojuist afgenomen hostingsproduct en sla de waarde op.
Ik heb een Hosting pakket gekocht en ik heb de inhoud via FTP geüpload maar ik zie nog steeds de “parkeer” pagina, wat moet ik doen?
Allereerst vragen we u te controleren of het hosting product op de juiste manier aan je domein is gelinkt door de FAQ “Hoe maak ik de inhoud zichtbaar die op mijn Hosting aanwezig is?” te raadplegen.
Controleer vervolgens of u de inhoud in de juiste ruimte hebt gepubliceerd. Ga naar de FTP pagina op het Amen Controle Paneel van uw domein en controleer of u een account heeft gecreëerd en deze overeenkomt met het Hosting product dat u zojuist heeft gekocht.
Als de parkeer pagina nog steeds zichtbaar is, ga dan naar FTP in de ruimte en wis de file courtesy.html.
Is het mogelijk om een hostingpakket te downgraden?
Het is helaas niet mogelijk om een hostingpakket te downgraden.
Is er een (oude) backup van mijn website?
Met onze back-up service wordt uw website gekopieerd in een dedicated ruimte op een andere server. U vind binnen de optie "Persoonlijke Back-up", krijgt u alle gegevens voor toegang tot deze back-up ruimte.
Binnen uw Backup ruimte kunt u kiezen of u de uurlijks, dagelijkse of wekelijkse back-up wilt downloaden.
De uurlijkse Back-up heeft het formaat 'hourly.0', 'hourly.1', etc.
De dagelijkse Back-up heeft het formaat 'nightly.0', 'nightly.1' etc.
De wekelijkse Back-up heeft het formaat: 'weekly.0' ecc.
We herinneren u eraan dat de back-up .0 de meest recente is en dat de volgorden oploopt naar de minder recente (.4, .5 ecc.)
Hoe maak ik een FTP login?
Voor u een FTP verbinding kunt maken moet u eerst een FTP gebruiker aan maken.
In uw controle paneel van uw domein kiest u voor de optie "FTP gebruiker" (Linux als main host) of "FTP/Front Page gebruikers"(Windows als main host) kunt u deze login aan maken.
Heeft u meerdere hosting pakketten dan kunt u hier per hosting pakket een FTP login aan maken.
Hoe maak ik een FTP verbinding naar een ander platform dan de primaire?
Als u naast het statische "Domein" platform ook een Windows of Linux hosting pakket heeft kunt u los van het primaire hosting platform ook een FTP verbinding maken naar deze platformen.
U kunt een FTP gebruiker aan maken voor elk platform apart via de link "FTP gebruiker" in uw controle paneel.
Om een verbinding te maken met een alternatief platform kunt u als host het sub-domein opgeven waar dit platform aan gekoppeld is onder de link "Doorverwijzen en Subdomeinen".
Hoe zie ik mijn website statistieken?
Om de website statistieken te zien van uw website moet u deze eerst activeren.
Hiervoor klikt u op de linke "Statistieken", per hosting platform kunt u de statistieken activeren en deactiveren.
U vind de statistieken zelf op : http://www.[uw domein]/stats/webalizer
Standaard zijn deze voor iedereen zichtbaar, het is mogelijk deze map te beschermen met een gebruikers naam en wachtwoord, bij voorbeeld met een .htaccess bestand.
Hoe wijzig ik mijn webserver instellingen?
Wanneer u een Linux hosting pakket heeft kunt u de componenten (Modules) van de webserver bekijken en items toevoegen met de link "Webserver instellingen" in uw controle paneel.
U kunt onderdelen toevoegen en de huidige instellingen bekijken.
Wij wijzigen uw httpd.conf instellingen voor u, u kunt extensies van de verschillende extensie types aanpassen voor CGI, SSL en uw DirectoryIndex, en error documenten aanpassen
Hoe installer ik een applicatie middels de App Manager?
Door te klikken op “inloggen” op de App Manager pagina van uw Controle Paneel worden alle applicaties weergegeven welke u kunt installeren. Gebruik uw muis om een van de iconen te selecteren, bijvoorbeeld Wordpress of Joomla, waarna er een veld zal verschijnen met de opties “installeer” of “demo”: Indien u klikt op “installeer” zal de applicatie voor u geïnstalleerd worden; het enige wat u hoeft te doen is aangeven welke domein, taal, data, e-mail en eventueel welk account u wenst te gebruiken. Als u de velden heeft ingevuld verschijnt nog een keer de “installeer” optie als u er op klikt zal de installatie voor u gedaan worden.
Hoe kan ik een applicatie uit de App Manager updaten?
Klik op het icoon van de applicatie welke u wenst te upgraden, u krijgt dan een pagina met alle informatie en kenmerken van de applicatie waar tevens wordt aangegeven of er een update beschikbaar is. Indien u klikt op het icoontje met de blauw pijlen zal een nieuwe pagina openen genaam “Software Upgrade”, bedoeld om indien gewenst de applicatie te updaten. Door te klikken op “update” zal de applicatie geupdate worden naar de laatste versie die beschikbaar is.
Hoe voer ik een herstel-actie uit?
Herstellen houdt in: het terugplaatsen van de bestanden en/of de database van een eerdere back-up. Specifiek om dit te kunnen doen moet de Applicatie middels de App Manager geïnstalleerd zijn. Om dit te doen moet u klikken op het icoon rechtsboven in “Back-up en herstel”. U krijgt dan een pagina waar u de reeds geïnstalleerde applicaties te zien krijgt. Kies de pijl “herstel” om te kunnen kiezen voor “Herstel vanuit Back-up”. Hier kunt u kiezen tussen “Herstel Mappen” om de mappen te herstellen, of “Herstel Database” om de gehele database te herstellen. Klik op “Herstel installatie” om de actie te starten.
Hoe verwijder ik een geïnstalleerde applicatie vanuit de App Manager?
Indien u klikt "alle installaties" wordt er een pagina geopend waarmee u alle geïnstalleerde applicaties kunt beheren. Het icoontje met het rode kruis maakt het mogelijk voor u om een geïnstalleerde applicatie te verwijderen. Indien aangeklikt opent het een pagina waar u gebruik kunt maken van de opties "Verwijder Map", "Verwijder Database", "Verwijder User Database". Kies daar de door u gewenste optie(s) en bevestig door te klikken op “Verwijder installatie’.
Hoe maak ik back-ups van applicaties in de App Manager?
Het maken van back-ups betekent dat u de data veilig stelt. Om een back-up te maken gaat u naar het icon "Alle installaties" en klikt u op het geel gekleurde icon. U kunt vervolgens kiezen om alleen de bestanden te back-uppen, de database of beide. Zodra de back-up klaar is wordt deze beschikbaar onder de ooptie "Back-up en Herstel".