F.A.Q
Meest gestelde vragen
Anti-virus en Anti-spam
- Is mijn mailbox uitgerust met anti-virus en anti-spam software?
- Wat is een virus?
- Hoe werkt een anti-virus en welke software gebruikt Amen?
- Wat is spam?
- Hoe werkt anti-spam software?
- Kan ik de spam en virus instellingen van mijn e-mailadressen wijzigen?
- Hoe pas ik mijn antispam en/of Antivirus instellingen aan?
- Welke veranderingen kan ik aanbrengen in mijn VIRUS filter?
- Welke veranderingen kan ik aanbrengen in mijn spam filter?
- Wat kost de anti-virus en anti-spam software?
- Wordt de anti-virus en anti-spam software na aankoop automatisch geactiveerd voor mijn e-mailadressen?
- Kan ik de filters personaliseren?
- Niet alle berichten komen aan in mijn e-mail?
- Ik heb Mailbox Exchange, kan ik anti-virus en anti-spam software aanschaffen?
- Ik ontvang nog steeds spam e-mails, is de dienst actief?
- Ik heb het anti-spam filter voor WebMail geactiveerd, maar de e-mails van een bepaalde afzenders worden niet geblokkeerd, waarom?
- Ik wil geen anti-spam filter op mijn e-mail account. Wat moet ik doen?
- Wat is het verschil tussen het product toegepast op mijn e-mail account en op mijn domein?
Is mijn mailbox uitgerust met anti-virus en anti-spam software?
Onze servers zijn uitgerust met anti-virus en anti-spam software en deze worden automatisch toegepast op de drie e-mail accounts die zijn inbegrepen in de registratie/verlenging/verhuizing van iedere domeinnaam. U hoeft ze alleen maar te activeren vanaf het Controle Paneel. Voor alle andere domeinen en e-mailadressen kunt een beschermings-pakket aanschaffen middels de sectie e-mail in uw Controle Paneel.
Wat is een virus?
Een computer virus is een programma dat op een door de maker vooraf bepaald tijdstip in werking treedt en gegevens e/o software op de computer wist/wijzigt.
Hoe werkt een anti-virus en welke software gebruikt Amen?
Een anti-virus analyseert de binnenkomende emails en de files in bijlage, die bijzonder virusgevoelig zijn. Als het systeem een bekend virus ontdekt, zal de email onderschept worden en verwerkt volgens de regels bepaald door de gebruiker. Amen maakt gebruikt van Clam Antivrus (www.clamav.net) dat meer dan 20.000 verschillende soorten virussen, worms en trojans kan herkennen.
Wat is spam?
Spam is het verzenden van grote aantallen ongewenste commerciële e-mails naar onbekende ontvangers. Spam berichten bevatten vaak weinig betrouwbare informatie en kunnen de mailbox van de ontvanger, die de e-mails niet heeft aangevraagd, verstoppen.
Hoe werkt anti-spam software?
Het anti-spam filter dat Amen gebruikt heet SpamAssassin, het combineert lexicale analyse met de Bayesianese statistische methode. Het is gebaseerd op gecombineerde analyse methoden; de niveaus ingesteld door de gebruiker, de frequency waarmee 'ongewenste' e-mails vanaf bepaalde adressen wordt verzonden, etc. Deze analyse creëert een 'database' met informatie waaraan toekomstige e-mails getoetst worden. Op basis van al deze parameters geeft het filter een score aan de e-mail. Hoe hoger de score, hoe groter de kans is dat de e-mail spam is en geblokeerd zal worden.
Kan ik de spam en virus instellingen van mijn e-mailadressen wijzigen?
Ja, dat kan. In de Email sectie van uw controle paneel klikt u op 'Beheer actieve e-mailadressen'. Hier kunt u de virus en spam bescherming wijzigen. U kunt ook een nieuw e-mailadres aanmaken of controleren of de virus en spam bescherming actief is op een bestaande mailbox door op 'Andere handelingen' in het dropdown menu te klikken. Als u daar de optie 'Activatie/deactivatie' vindt betekent dit dat uw mailbox beschermd is. De optie 'Activatie/deactivatie spam en virus bescherming' betekent dat uw mailbox niet beschermd is. We raden u aan de bescherming zo snel mogelijk te activeren.
Hoe pas ik mijn antispam en/of Antivirus instellingen aan?
Met de optie "Configuratie Antivirus filter" en "Configuratie Antispam filter" kunt u uw e-mails beschermen tegen ongewenste berichten.
U kunt in stellen wat er moet gebeuren met e-mails die als Virus of SPAM worden gezien, u kunt kiezen uit het aanpassen van het onderwerp, verwijderen, of opstaan in een speciale map van uw webmail en imap.
Ook kunnen deze e-mails automatisch worden geweigerd met een melding naar de afzender. Tevens is het mogelijk aan te geven bij welke score de berichten als SPAM worden gezien.
Welke veranderingen kan ik aanbrengen in mijn VIRUS filter?
U kunt de anti-virus filter configureren door in de sectie 'Email' op 'Configuratie antivirus filter' te klikken. Als eerste kunt u het e-mail onderwerp wijzigen. De default is ****VIRUS****, dat direct mogelijk gevaarlijke e-mail berichten identificeert. Als u het onderwerp niet wilt wijzigen gaat u naar 'Beheer besmette e-mails' en kies 'Wijzig e-mail onderwerp niet'. U kunt ook instellen wat het systeem moet doen met een besmette e-mail. Selecteer 'Bezorg e-mail', kies een optie en klik 'Instellingen opslaan'.
Welke veranderingen kan ik aanbrengen in mijn spam filter?
U kunt de spam filter configureren door in de sectie 'Email' op 'Configuratie antispam filter' te klikken.
Spam score
De box 'Spam puntentelling' geeft het default beschermings niveau aan, dat is 5.0. Dit niveau zal u grotendeels tegen spam beschermen. U kunt het spam filter veranderen naar een medium (7.5) of laag (10.0) niveau, wij raden u aan deze instellingen alleen te veranderen als dit echt noodzakelijk is.
Beheer van de e-mails geïdentificeerd als Spam
In deze sectie kunt u het e-mail onderwerp wijzigen. De default is ****SPAM****. Onder 'Wijzig het onderwerp van de email' kunt u het onderwerp veranderen.
In 'Bezorging email' kunt u instellen wat het systeem moet doen met een spam e-mail. De default is verwijderen, maar u kunt de optie selecteren die u wenst.
Controle methodes
Als eerste kunt u het te gebruiken systeem kiezen. De default is het 'Bayesian systeem'. We raden u aan deze instellingen niet te wijzigen. Het systeem controleert de spam score van het e-mail bericht en van berichten die eerder door het systeem geblokkeerd werden. Dit zorgt ervoor dat e-mails afkomstig van spam afzenders worden geblokkeerd en dat de gewenste e-mails worden gezorgd.
Onder 'Geaccepteerde karakters' kunt u de taal en karakters instellen voor de te ontvangen e-mails. Als u een taal aangeeft voor uw e-mails, kunt u spam berichten geschreven in andere talen weren. Denk eraan om de wijzigingen op te slaan.
Wat kost de anti-virus en anti-spam software?
U kunt de software voor één mailbox aanschaffen of voor meerdere (vanaf 5 euro + BTW per jaar). U kunt alle prijzen en de product details in de Email sectie vinden.
Wordt de anti-virus en anti-spam software na aankoop automatisch geactiveerd voor mijn e-mailadressen?
Als u de anti-virus en anti-spam bescherming als extra dienst aanschaft vanaf het Controle Paneel zal het automatisch geactiveerd worden. Als u de bescherming voor meerdere domeinen of e-mail accounts aanschaft, dient u de dienst via uw Controle Paneel te koppelen aan de domeinen of mailboxen van uw keuze. Dit geldt ook als u een domein verlengt. De bevestigings e-mail voor de bestelling bevat alle benodigde instructies.
Kan ik de filters personaliseren?
Ja, dat is mogelijk vanaf uw Controle Paneel. Onder Email beheer vindt u de link naar het beheer van de filters. Op deze pagina kunt u de spam niveaus instellen (hoog, medium, laag), de regels voor de als spam aangemerkte e-mails, virussen en meer.
Niet alle berichten komen aan in mijn e-mail?
Met de optie "Configuratie Antispam filter" kunt u instellen bij welke score de berichten als SPAM worden gezien.
Een hoge score betekend dat het bericht zeer waarschijnlijk SPAM is, een lage score betekend dat het bericht mogelijk SPAM is.
Een te lage instelling kan ervoor zorgen dat gewenste berichten als SPAM worden gezien, terwijl een te hoge score ervoor zorgt dat u alsnog veen ongewenste SPAM berichten krijgt.
Mist u berichten, of worden berichten vaak onterecht als SPAM gezien maak deze instelling dan hoger. Wij adviseren bij regelmatig verlies van gewenste berichten om deze waarde op 10 (hoog) te zetten, dit minimaliseert de kans dat uw berichten onterecht worden gezien als SPAM.
Ik heb Mailbox Exchange, kan ik anti-virus en anti-spam software aanschaffen?
Nee, dat kan niet. Mailbox Exchange 2003 is al uitgerust met een Anti-virus/Anti-spam filter, het is inbegrepen in de dienst.
Ik ontvang nog steeds spam e-mails, is de dienst actief?
Het is mogelijk om de beschermingsniveaus van de virus en spam filters te verhogen. Controleer de code van de spam e-mails in uw e-mail programma of webmail door 'Bekijk alle headers' te selecteren. De tag X-Spam Status geeft aan dat de diens actief is, u kunt ook de score zien die aan het bericht is gegeven en wanneer het geblokkeerd zal worden.
Ik heb het anti-spam filter voor WebMail geactiveerd, maar de e-mails van een bepaalde afzenders worden niet geblokkeerd, waarom?
De anti-spam van de WebMail werkt uitsluitend op basis van trefwoorden in het onderwerp van een e-mail bericht. Als deze woorden niet aanwezig zijn, wordt de e-mail niet geblokkeerd. Het anti-spam filter geactiveerd voor de adressen werkt volgens een andere methode. Om e-mails afkomstig van bepaalde afzenders te blokkeren, kunt u een regel aanmaken voor uw webmail. De e-mails afkomstig van die afzender zullen dan automatisch gewist worden.
Ik wil geen anti-spam filter op mijn e-mail account. Wat moet ik doen?
Ga naar uw Controle Paneel en selecteer het domein. Onder de sectie Email kunt u de anti-virus en anti-spam software deactiveren en indien gewenst weer opnieuw activeren.
Wat is het verschil tussen het product toegepast op mijn e-mail account en op mijn domein?
Als u de anti-virus en anti-spam bescherming voor meer dan één domein aanschaft, zullen alle e-mail accounts van dat domein automatisch beschermd worden. Als u slechts één mailbox of meerdere mailboxen van verschillende domeinen wilt beschermen, kunt u het mailbox beschermingspakket aanschaffen. Vanaf het Controle Paneel kunt u de bescherming koppelen aan de mailboxen van uw keuze.